Arbejdsprocess

 
24.04.2013
Vi er blevet færdige med pjecen/folderen som vil komme til at ligge ved vores stand til ferniseringen.  Ideen med pjecen er, at skabe opmærksomhed omkring vores blog, hvor vores målgruppe kan hente endnu flere informationer og inspiration fra. Pjecen er altså en måde for os, at komme ud til en endnu større gruppe mennesker og dermed få flere unge til at blive opmærksomme på vores budskab og ide omkring graffiti - som står på vores blog.


22.04.2013
Vi er igang med at finpudse det sidste design her på siden, og har arbejdet med vores produkt som snart burde være færdigt. It's gonna' be awesome!


19.04.2013
Vi har den 17.04.2013 besøgt Højagergaard som fungerer som et værksted/arbejdsplads for voksne og unge med særligt behov. Målgruppen er fra 16+. Vi mødte en på et af værkstederne på hele 75 år. Højagergaard ligger i et naturskønt område lige uden for Slangerup. Det naturskønne område giver de arbejdende med særlige behov gode muligheder såsom landbrug, snedkeri, maskinværksted, rengøring samt kantine Desuden er der gokarts, fritidshobby samt boldbane. De unge har mulighed for at tage en STU som går ind og giver brugerne viden om, at stå på egne ben her, lærte de om EU, sex og samfundsrelaterede fag. STU er en mulighed til de unge mellem 16-25 år. Derudover er der studietur hvor de tager til Marielyst hvor de skulle prøve at leve for sig selv i fælledskab med de andre studerende. Her skal de lave mad og selv kunne handle ind. Dog er der pædagoger med til at holde opsyn.

Vi besøgte de forskellige værksteder og startede på landbrug hvor en ung mand havde formået at have en kæmpe viden omkring landbrug og han havde som en af de få, fået tilkæmpet sig traktor kørekort og tog ofte ud af byen med varer. De dyrker grøntsager såsom kartofler som de også sælger videre til andre leverandører.

Derefter besøgte vi snedkeriet hvor de lavede kasser til fugle og kasser til deres forbrug af videresalg af kartofler. samt æsker til cykellygter derudover lavede de udstyr til kryber til babyer og så lavede de bænke til offentlige institutioner samt private virksomheder.

Gartneriet var kæmpe stort og her kørte de meget på hvad sæson det er altså om sommeren kunne den private person komme og købe smukke blomster og planter. Herunder kunne man eksempelvis i vinterperioden købe vinterstjerner og så da vi besøgte dem var det meget med frugt og roser.

På maskinfabrikken lavede de både ringeklokker til cykler samt stel til designmøbler som ben til stole og lifte til kontor stole.

Der var også arbejde til de dårligt gående og kørestolsbrugere. Her sad de og sorterede udstyr til gardiner hvor de pakkede det ned i æsker. Da de ikke havde de store muligheder for at komme på ture fik de gerne film i gave som de holdte meget af at se, her var der klassikere som Matador og Huset på Christianshavn.

På et andet værksted lavede de legetøj til småbørn her var det ænder og fugle som man kunne hænge op ved kryber når små børn skulle sove.

De havde et vaskeri da det var for dyrt med rengøringsfirma så har de lavet eget team som gik rundt og gjorde rent og vaskede tøj til de arbejdene og fodboldholdet de har.

Kantinen brugte de rigtig meget til at formidle egen produktion såsom grøntsager. Da vi var der skulle de have kotteletter i fad og sandwich. De havde også nogle af borgerne som arbejdede i kantinen som havde valgt at tage et kursus i hygiejne.

Gokart var et tilbud til arbejderne som fritidsinterresse, det lå sammenlæggende med autoværksted. dog var de til frokostpause der, så det fik vi kun et lille syn på.

En tur på Højagergaard er som at træde ind i et helt samfund hvor alt er selvproduceret. De har et fantastisk sammenarbejde, eksempelvis med samarbejde mellem landbrug og kantinen. Folk virker rigtig glade for stedet og det er en kæmpe oplevelse at komme på besøg og vi blev mødt med en utrolig gæstfrihed. Det var helt sikkertet besøg værd.


Hvad er dannelse og hvad får det dig til at tænke på?
Vi bliver aldrig fuldt ud dannet da vi gennem hele livet lærer nye ting og nye ord. Vi kan altid lære nyt eller lære fra os.
Når en mission er fuldført i livet såsom at kunne stifte familie evt.
Eller en sportsmand når et mål i livet altså en milepæl i sin hobby.
Her er gruppens bud på dannelse. 
Ulf: lære ny viden og være klog, ordentlig,skolen,
Lucius: ordet dannes af subjektivt, spørge sig selv om det noget man er eller har,
Jesper: opdraget,passer i samfundssyn, "almindelig"
Lasse: læring, personlig udvikling, viden inden for et bestemt område.

Mathias: Vi bliver dannet igennem de forskellige arenaer vi befinder os i, og de mennesker vi spejler os i. Dannelse er en vedvarende proces gennem hele livet.

De 5 bud: Ordentlig, Opdraget, Selvdiciplin, Læring, Social.
Disse bud er ikke bogstaveligt ment, men et redskab til at tolke på jeres egen mening om hvad dannelse er.  

18.04.2013
I dagens undervisning skal vi finde eksempler på hvordan arbejdet med film kan styrke disse tre egenskaber:
- Kulturelle udtryksformer
- Sprogtilegnelse
- Sociale kompetencer

Når man arbejder med film kan det gavne din sprogtilegnelse på den måde, at der i mange udsendelser idag bliver snakket på et andet sprog. For eksempel er engelsk meget udbredt og unge lære derfor hurtigere at snakke sproget.
Arbejdet med sociale kompetencer igennem film, kan forstås på den måde at det giver en fællesnævner for alle involverede parter.
I forbindelse med sociale udtryksformer kan vi som eksempel bruge dronningens nytårstale der hvert år bliver sendt på samme tidspunkt. Dronningens emner og de gamle sange som hvert år kører over skærmen i utallige hjem, er en kulturel udtryksform som giver en national følelse og forståelse for det kulturelle.



15.04.2013
I dag er der ingen ordinær undervisning hvilket vil sige, at hele dagen kommer til at gå med, at arbejde på projektet. Der skal findes en plade hvor der kan laves noget graffiti på og så skal der købes en malerdragt. Formålet med malerdragten er, at gøre maleren helt anonym, så modtagerne ikke har ide om, hvad der vil blive malet. Der skal ydermere anskaffes et videokamera og en gips/træplade i dag, så vi har noget at male på og et kamera med stativ at filme med.

Vores egen opfattelse er, at hvis du ser en person med hættetrøje, tørklæde, kæde i bukserne, tatoveringer osv. så får du et indtryk på forhånd af, personen kunne finde på at male.


11.04.2013
Formålet med bloggen er at ændre folks syn på graffiti og dermed også bidrage til samfundets opfattelse af Street Art igennem flere forskellige produkter såsom denne blog, en hjemmeside og en pjece med bl.a. informationer omkring konsekvenserne af grafitti.


10.04.2013
I undervisningen i dag blev http://blogger.com introduceret. Der var en hurtig gennemgang af, hvordan bloggen skal bruges, inden grupperne blev kastet ud i, selv at eksperimentere med http://blogger.com.
Charlotte lavede et oplæg om køn, legetøj, fantasi, kreativitet, design, farver og stereotyper.

Der er i Street Art gruppen blevet diskuteret om, hvordan bloggen skal se ud, samt hvad den skal indeholde. Derudover er der kommet en ny tavle op, nede i foyeren som der opfordres til, at I bruger to minutter på at overveje spørgsmålene og skriver jeres tanker ned.

Desuden er der ved at komme en hjemmeside op at køre (Link til hjemmeside), for at give et ekstra præg på ferniseringen d. 1 Maj 2013. I opfordres også til lige at kaste et blik på denne og lige bruge to minutter på at tjekke den ud.
 

Gruppe 3 out.

3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Awesome - dary

Dorte Rosendahl Olesen sagde ...

Har I ikke droppet hjemmesiden? Husk at kigge hele bloggen igennem for slå- og stavefejl.
Skriv gerne mere om tankerne bag jeres folder og hvordan folder og blog spiller sammen. Folderens indledende opmærksomhed - Hvor skal den uddeles mm?

Unknown sagde ...

Hjemmesiden er droppet, jo. Hvis du kigger under "Arbejdsproces" burde der nu stå, hvordan vores blog og pjece hænger sammen og hvad ideen med pjecen er. :)